6 gode grunde til at bruge pulsmålinger

Flere og flere virksomheder vælger at købe en løsning til at måle medarbejdernes engagement. Engagement-undersøgelser hjælper med at se interne tendenser, men mest af alt med at øge trivsel og lønsomhed.
Caroline GottschalckMarketing Coordinator
fredag den 5. juli 2024
Læsetid: 4 minutter

Engagement-undersøgelser bruges til at finde ud af, hvordan medarbejderne har det, og giver vigtige indsigter til HR, der kan bidrage til at øge jeres produktivitet, lavere sygefravær og lavere medarbejderomsætning. Ved at udsende regelmæssige pulsmålinger kan HR og ledelsen få øjeblikkelig og automatisk indsigt.

Dét kan dine pulsmålinger bidrage med

Der er mange gode grunde til, at pulsmålinger er en god idé. Her er seks argumenter, der hver især kan retfærdiggøre at købe et abonnement på et værktøj til at måle engagement og medarbejdertrivsel:

1. Øge indtægterne 

Øget engagement fører ofte til højere produktivitet og generelt bedre præstationer. Et pulsmålingsværktøj kan give indsigt i, hvad der motiverer og engagerer medarbejdere, så organisationen kan implementere målrettede tiltag.

Ved at reagere på tilbagemeldinger fra pulsmålinger og implementere ændringer baseret på disse, kan organisationen vise, at de værdsætter medarbejdernes mening, hvilket kan føre til større tilfredshed og motivation blandt medarbejderne. Værktøjet kan bidrage til at opbygge en sund og positiv virksomhedskultur ved at identificere og styrke værdier og praksisser, der understøtter organisationens mål.

"Vi ser næsten altid en korrelation. Har man et engageret og kompetent team med en god leder, har man også gode salgstal."

HR-chef Emelie Gyllner, Rituals
Læs Rituals' kundehistorie

2. Øge virksomhedens værdi 

Pulsmålinger kan simpelthen øge virksomhedens aktiekurs. Manglende målinger kan betyde, at en potentiel overtagelse falder til jorden, fordi investorer er usikre på medarbejdernes engagement.

"Det er vigtigt for mig at kunne følge synspunkter på strategiændringer og ledelsen med et talmæssigt grundlag og ikke bare gut feeling. Virksomheder, som vores, er et tocifret millionbeløb mindre værd, hvis vi ikke har styr på og kan dokumentere disse ting."

CEO Jakob Lunøe, Delogue PLM
Læs Delogues kundehistorie

3. Lavere medarbejderomsætning

Mennesker i høj trivsel er 87 procent mindre tilbøjelige til at forlade virksomheden. De er glade og fokuserer ikke på, hvad der eventuelt venter på den anden side. Hvorfor skulle de forlade virksomheden? Glade mennesker fortæller også videre om det, hvilket betyder noget for virksomhedens muligheder for at tiltrække andre.

"De traditionelle, årlige trivselsmålinger er lidt overfladiske og gammeldags og bliver desuden hurtigt forældede. Engagement surveys handler om løbende at få data på hvor engagerede og motiverede medarbejderne er inden for de faktorer, der driver den oplevede tilfredshed, så vi som virksomhed kan gøre tiltag for at forbedre os."

Director of People and Culture Ditte Buch Andersen, Neurons
Læs Neurons' kundehistorie

4. Reduceret sygefravær 

Ved regelmæssigt at spørge medarbejderne om for eksempel stressniveau og hvad der stresser dem på arbejdet, giver det arbejdsgiveren mulighed for at implementere tiltag på afdelingen i tide, inden sygemelding bliver nødvendigt.

"Arbejdsgiveren skal være opmærksom på tegn på udbrændthed blandt medarbejderne, iværksætte tiltag for at forebygge og håndtere sygefravær samt fremme trivsel og produktivitet på arbejdspladsen."

Juridisk rådgiver for HR og ledelse, Karoline Dystebakken, Simployer
Læs mere: Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen

5. Få liv i strategierne

Vi ved alle, at grundlaget for en succesfuld virksomhed er at have kompetente og motiverede medarbejdere. For at sikre det fundament er det ikke nok at tage temperaturen ved kaffemaskinen. Som leder skal jeg arbejde på en struktureret og målbar måde for at indsamle medarbejderindsigter, som jeg kan handle på.

Sebastian Pehrson"Pulsmålingerne giver mig et aktuelt billede af, hvad der skal til for at bygge selve fundamentet for en attraktiv arbejdsplads. Næste skridt er at bruge &frankly som et taktisk kommunikationsmiddel for at sikre, at strategierne er levende og forankret i vores hverdag."

Leder af erhvervskundeservice Sebastian Pehrson, Telenor
Læs Telenors kundehistorie

6. Hjælpe ledelsen med at træffe bedre beslutninger 

Hvis du holder øje med din puls, kan du tidligt opdage, når der er noget galt med dit helbred. Det samme gælder stemningen på arbejdspladsen. Ved kontinuerligt at måle pulsen i organisationen kan ledelsen tilpasse sig ændringer hurtigt og effektivt, f.eks. efter fusioner, omstruktureringer eller andre strategiske skift. Hvis medarbejdernes engagement og vilje til at anbefale arbejdspladsen til andre falder, kan ledelsesgruppen træffe mere præcise beslutninger om tempoet og retningen af planlagte ændringer.

"Hver enhed hos os har deres egne forretningsplaner, og alle nævner &frankly. Vi ønsker at forbedre vores resultater inden for bestemte områder som trivsel eller ledelse, og hvilke tiltag vi som virksomhed har brug for at komme dertil. Jeg ved ikke, hvor vi ville være, hvis vi ikke målte medarbejderengagement."

HR-chef Johanna Bergquist, Avalon Innovation
Læs Avalons kundehistorie

Hvad kan man spørge om i en pulsmåling? 

❓ Er du tilfreds med hverdagen? 

❓ Påstand: Der er en stærk teamånd på vores arbejdsplads lige nu. 

❓ Påstand: Jeg er stolt af at fortælle om min arbejdsplads.

Hvert år svarer titusinder af Simployers brugere anonymt på de tre spørgsmål ovenfor. HR-afdelinger over hele Norden sammenligner tal med hinanden. Analyser af resultaterne på tværs af hele Simployers kundebase er også inkluderet i trendrapporten "Medarbejderengagement 2023".

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: