Sådan øger du dit teams performance
Simployer har snakket med Monta Sir Benali, der er coach og konsulent i ledelse, udvikling af teams, virksomhedskultur og performance. I artiklen her deler han sin viden om team performance, og hvordan du som leder skaber de bedste rammer for høj performance, der kan ses på bundlinjen.
4 steps til at øge dit teams performance
Benalis opskrift på en øget performance i dit team er at skabe tillid, motivere til et stærkt sammenhold og løbende feedback med en kort, ugentlig trivselsmåling og løbende samtaler.
1. Skab tillid
Medarbejdernes tillid til dig som leder er afgørende for den performance, de leverer i teamet.
- Hvis du ikke har tillid, har du ikke et high performance team. Det er en længere proces at opnå tillid fra dine medarbejdere. Vejen dertil er blandt andet at være tydelig i din kommunikation omkring dine forventninger til opgaver, samarbejdsprocessen, og hvordan opgaven bidrager til virksomhedens fælles retning, fortæller Benali og tilføjer:
- Tillid skabes også, når du viser, at du lytter til dine medarbejdere. Når de oplever at blive støttet og føler sig anerkendt, skabes der mere motivation, engagement og medarbejderne tager mere ansvar. Netop de parametre sætter gang i dit teams performance.
Anerkendelse er også én af de syv drivkræfter, der øger medarbejdernes engagement og dermed øger produktiviteten med op til 33 %, ifølge data fra Simployer &frankly fra 2022.
2. Lav et tydeligt værdisæt
Jeres værdisæt er fundamentet for succes.
- Hav et klart værdisæt om, hvordan man er over for hinanden i jeres virksomhed. Hvordan interagerer og snakker I sammen? Hvordan samarbejder I, når konflikter skal løses - f.eks. hvis et team ikke performer efter jeres målsætninger, anbefaler Benali.
- Sørg for at kommunikere jeres værdisæt klart ud, så alle i virksomheden kender til dem. Det kan f.eks. være i jeres håndbøger. Derudover har du som leder også et stort ansvar for at praktisere værdisættet. Som leder er du kulturbærer og forbilledet, der skal vise vejen frem. Medarbejderne gør ikke, hvad du siger, men hvad du selv gør, forklarer Benali.
3. Motivér til stærkt sammenhold
Teams performer bedst, når der er stærkt sammenhold og godt samarbejde på tværs.
- Motivér til at skabe et godt sammenhold ved f.eks. at opfordre dine medarbejdere – på tværs af afdelinger - til at gå korte ture sammen efter frokosten, så de kan lære hinanden bedre at kende. Eller bare det at sige godmorgen til hinanden og god aften, når man forlader kontoret kan være med til at skabe et stærkere sammenhold, fortæller Benali og fortsætter:
- Når du skaber en kultur, som medarbejderne synes er fedt at være en del af, så vil de oftest gøre den ekstra indsats for at levere et godt stykke arbejde.
Læs også “Alle medarbejdere kan lide at føle sig set, (...) der skal ikke mere til end ‘Det Lille Ekstra’”
4. Løbende feedback
Hold dig opdateret på, hvordan det står til i dine teams. Og skab en kultur, hvor medarbejderne bliver set, hørt og anerkendt, når de deler deres feedback.
- Det er en god idé at have fingeren på pulsen i din virksomhed ved løbende at udsende en kort, ugentlig trivselsmåling. Det giver dig både mulighed for at holde øje med om, der er teams, der ikke fungerer eller leverer som planlagt og så er det et ekstra fedt redskab til introverte ledere, forklarer Benali.
- Hvis du har teams, der ikke performer, kan du toppe trivselsmålingen op med check ins eller samtaler med det pågældende team - enten i teamet eller individuelt. På den måde får du som leder mulighed for at reagere på udfordringen undervejs og igangsætte tiltag, der bidrager til at øge det pågældende teams performance, afslutter Benali.
Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev
Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐
Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!