Har I styr på den lovpligtige whistleblowerordning?

Whistleblowerordningen blev lovpligtig i Danmark pr. 17.december 2023 - for virksomheder med 50+ ansatte. Derfor er det nu et krav, at virksomheder stiller en kanal til rådighed for indberetninger ved mistanke om lovovertrædelser.
Caroline GottschalckMarketing Coordinator
fredag den 29. marts 2024
Læsetid: 1 minutt

Formålet med whistleblowerordningen

Whistleblowerordningen skal gøre det muligt for personer at rapportere mistanke om lovovertrædelser og uetisk adfærd anonymt samt beskytte de personer, der indberetter eller offentliggør deres mistanke.

Hvem er ordningen lovpligtig for?

Det er lovpligtigt for alle virksomheder med 50+ ansatte at have en whistleblowerordning. Det gælder visse private virksomheder, offentlige myndigheder, institutioner, fonde og foreninger.

Husk, at alle dine ansatte tæller med uanset beskæftigelsesgrad.

Hvordan sikrer I at leve op til kravene?

Der er overordnet tre ting, jeres whistleblowerordning skal indeholde:

  • Kanal til indberetning
  • Procedure for, hvordan I håndterer indberetninger
  • Whistleblowerpolitik

Hertil er der krav til kanalens sikkerhed og procedurens forløb.

For at sikre, at I lever op til kravene, er det en fordel at håndtere jeres ordning i en digital platform, der er tilpasset lovgivningen og lever op til alle sikkerhedspolitikker inkl. GDPR-reglerne.

Whistleblower: Lev nemt op til alle krav med den rigtige digitale løsning

Har du allerede en ordning?

Mange virksomheder har lavet en whistleblowerordning frivilligt, før den blev lovpligtig. Selvom de frivillige ordninger er gode et langt stykke hen ad vejen, er det en god idé at tjekke, at de lever op til de lovkrav, der eksisterer i dag.

Hvem er beskyttet af whistleblowerloven?

Personer er beskyttet af whistleblowerloven, når: De indberetter oplysninger der er inden for whistleblowerlovgivningen, oplysningerne er skaffet i forbindelse med arbejdsrelaterede aktiviteter og personen hører til en af disse grupper:

  • Arbejdstager 
  • Selvstændigt erhvervsdrivende 
  • Aktionær 
  • Frivillig 
  • Praktikant 
  • Tidligere ansat
  • Kandidat 

Ekstern whistleblower 

Som en del af whistleblowerloven, er der også etableret eksterne whistleblowerordninger. Datatilsynet har eksempelvis etableret Den Nationale Whistleblowerordning, der fungerer som en uafhængig og selvstændig ordning, hvor du som nuværende eller tidligere medarbejder kan indberette mistanke om lovovertrædelser. 

Kom hurtigt og sikkert i gang  

Kontakt os i dag og bliv klogere på, hvordan I nemt får en whistleblowerordning, der lever op til alle lovpligtige krav.

Kom i gang allerede i dag 

 

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: