Whistleblower-loven er udvidet – det skal du være opmærksom på

I artiklen her, giver eksperten dig svar på typiske misforståelser om whistleblower-loven og råd om, hvordan arbejdsgivere bør handle i forhold til de skærpede krav til interne indberetningskanaler:

- Med en korrekt håndtering kan whistleblower-ordningen blive en gylden mulighed for virksomhedsudvikling!
Caroline GottschalckMarketing Coordinator
12. februar 2024
Lesetid: 2 Minutter

I 2021 fik Danmark sin første whistleblower-lov, som regulerer beskyttelsen af dem, der indberetter mistanke om lovovertrædelser på arbejdspladsen. Dengang gjaldt loven for virksomheder med 250+ medarbejdere.  

I dag omfatter loven flere private og offentlige virksomheder.

Nu skal arbejdsgivere med 50 til 249 medarbejdere også have en intern indberetningskanal og procedurer for rapportering og opfølgning, siger Mirja Lenes, HR- og lønekspert hos Simployer.

Udvidelsen af loven trådte i kraft i Danmark 17. december 2023.

Misforståelser om whistleblowing

Mange er i tvivl om, hvilke spørgsmål og situationer der egentlig omfattes af whistleblower-loven, og hvordan virksomheden skal tilpasse sig. Et eksempel på en tvivl, der ofte opstår er, hvad der betragtes som et forhold af almen interesse:

– Mange tror fejlagtigt, at man kan whistleblowe sin chef, når virksomheden kan rapportere om dårligt arbejdsmiljø, diskrimination og krænkelser. Men whistleblower-loven handler ikke om synspunkter om ens eget ansættelsesforhold. Den del håndteres primært gennem andre arbejdsretlige love, siger Mirja Lenes.

Et forhold af almen interesse kan for eksempel være miljøforseelser, bestikkelse, fejlagtige udbud eller andre lovovertrædelser. 

Værktøjer, der gør det lettere

Ifølge whistleblower-loven skal den interne indberetningskanal udformes, så det er muligt at rapportere om uregelmæssigheder både skriftligt, mundtligt og - efter anmodning - gennem et fysisk møde. Personen, der indberetter, skal modtage en bekræftelse på sin rapport inden for syv dage fra modtagelsen - medmindre personen har frasagt sig det. Personen skal derudover have mulighed for at give tilbagemelding på den modtagede opfølgning.

– Der er mange spørgsmål at besvare for at få det rigtigt. For eksempel skal arbejdsgiveren sikre, at whistleblower-kanalen overholder GDPR, siger Mirja Lenes og anbefaler at søge hjælp til at sikre det.  

HR-værktøjet &frankly har en whistleblower-funktion, der gør det nemt at håndtere rapporter om uregelmæssigheder og garanterer anonymitet.

Mulighed for udvikling

Det er også vigtigt at informere og uddanne organisationen om de nye regler. Det vil reducere risikoen for, at den interne kanal for whistleblower-spørgsmål bliver til en åben kanal for generelle klager:

– Vær tydelig med, hvad der gælder, og hvordan uregelmæssigheder skal rapporteres. Arbejdsgivere bør tilbyde medarbejderne at modtage information, der giver mulighed for at handle. Med en korrekt håndtering kan whistleblowing blive en gylden mulighed for virksomhedsudvikling, afslutter Mirja Lenes.

Har du spørgsmål? Kontakt os og få styr på jeres whistleblower-ordning i dag 

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR-professionelle, der leder efter en måde at frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor for at abonnere på Rise & Shine!

Del siden: