3 ud af 10 føler sig ikke værdsat på arbejdet

Simployers årlige engagementsrapport for 2023 viser, at 3 ud af 10 ikke føler sig værdsat på arbejdet. Undersøgelsen er gennemført med Simployers egne kunder (&frankly engagement - og HR platformen) via data fra deres medarbejderundersøgelser i år 2022.
Sandra DanielssonCreative copywriter i Simployer &frankly
fredag den 22. september 2023
Lesetid: 2 Minutter
"Det er tre for mange og betyder, at der er mange mennesker på nordiske arbejdspladser, som ikke føler, at det arbejde, de udfører, bliver bemærket."

Lilian Ekelin, HR- og ledelsesspecialist hos Simployer


En kultur, som ikke giver feedback, kan føre til opsigelser

At føle sig værdsat er vigtigt for, at medarbejderne kan nyde og være engagerede på arbejdet.

- Når vi samtidig ved, at manglende anerkendelse er en af ​​de mest almindelige årsager til, at medarbejdere siger op, er der virkelig grund til at tage det alvorligt, siger Ekelin og fortsætter:

- Selvfølgelig er der individuelle forskelle på, hvad der kræves for, at nogen føler sig værdifuld og værdsat, og det handler ikke nødvendigvis om kroner og øre. Til gengæld handler det om at blive set af ledere og kolleger og mærke, at ens arbejdsindsats betyder noget, siger hun.

Feedback i hverdagen – 6 tips

Ledere spiller en vigtig rolle i at skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne føler sig værdsat og set. Ifølge Lilian Ekelin skal man lytte aktivt, være nærværende og give feedback for at støtte medarbejderne i deres behov og udvikling.

- Vis interesse for dine medarbejderes arbejde og trivsel ved at stille spørgsmål som: Hvordan har du det i dag? Hvordan ser din uge ud? Dette vil hjælpe med at øge deres følelse af betydning. Det kan også afsløre, hvis en medarbejder ikke har det godt, siger Ekelin.

Hun mener, at virksomheder bør gøre bekræftelse og feedback til en del af hverdagskulturen og har følgende råd:

  1. Vær klar over, hvilke forventninger du har til dine medarbejdere.
  2. Skab en feedbackkultur ved at opmuntre dit team til at give hinanden positiv og konkret feedback. Feedback behøver ikke altid at være formelt – find de simple former for feedback, der kommer naturligt i forskellige samtaleformer og mødesteder.
  3. Følg op, markér milepæle og præstationer. 
  4. Fleksibilitet og selvstændighed i arbejdet – giv medarbejderne mulighed for selv at styre og træffe beslutninger.
  5. Evaluer medarbejderne ud fra bidrag, indsats og resultater med positiv feedback indbygget i evaluerings- og belønningssystemet.
  6. Ledere kan ikke skabe feedbackkultur alene. Det er lige så vigtigt mellem kolleger at se hinanden, og at vise taknemmelighed.

- Lykkes det at skabe en feedbackkultur, får alle medarbejdere flere input til deres præstationer. Det skaber en følelse af, at man er med og bidrager, samtidig med at det skaber muligheder for at udvikle sig og gøre det endnu bedre på arbejdet, siger Terje Kjenstad, der er Customer Success Director hos Simployer, og har arbejdet med forretningsledelse og lederudvikling mm. i mange år.

Om rapporten

I Simployer-rapporten "Employee engagement 2023" måles medarbejdernes engagement ud fra de syv drivkræfter, og der er samlet over 100.000 svar i store og små nordiske virksomheder i den offentlige og private sektor.

Antallet, der følte sig værdsat på deres arbejdsplads, faldt markant under pandemien med det laveste niveau i 2021, som stadig ikke har formået at stige over niveauet fra 2020.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: