4 tips til at motivere medarbejdere i svære tider

Stor usikkerhet og uro i økonomien gjør det vanskeligere å holde engasjementet oppe på arbeidsplassen. Da blir ledernes støtte viktigere enn noensinne.
Ole Peter GalaasenInnholdsprodusent
onsdag den 14. december 2022
Lesetid: 3 Minutter
Caroline Fjellner, grundlæggeren bag Simployer &frankly, og Chief Product Officer hos Simployer Group

Pandemien havde knap sluppet sit greb, før en række nye usikkerheder opstod. Inflation, rentestigninger, historisk høje energipriser og mangel på arbejdskraft har skabt hovedbrud for mange virksomheder. Og nu står vi sandsynligvis over for en ny nedgangsperiode. Derudover oplever mange, at det hybride arbejdsliv er mere stressende. Alt dette koster, især i form af reduceret engagement. Dette kan igen føre til uønsket personaleomsætning, højere sygefravær og lavere produktivitet.

Caroline Fjellner, stifter af Simployer &frankly, et pulsmålings- og engagementværktøj til at kortlægge, hvad der motiverer og engagerer medarbejdere, og deler hendes bedste råd til at motivere medarbejdere gennem svære tider.

Vær åben om problemer

Fjellner fortæller, at over halvdelen af de adspurgte oplever frustration og ensomhed i det hybride arbejdsliv.

"Når medarbejdere oplever frustration og stress som følge af det hybride arbejdsliv, fortæller det mig, at engagement aldrig har været vigtigere. For det første handler det om, at ledere skal være åbne om de udfordringer, der opstår. Sørg for at bringe frustration og utilfredshed frem i lyset. Selvom vi lever i en transparent verden, møder jeg ofte en frygt for at tale om negative resultater eller problemer internt i organisationen. Jeg tror, mange glemmer, at manglende åbenhed fra ledelsens side svækker tilliden i organisationen. Mit mest enkle råd er at forstå, at dårlige resultater ikke er en overraskelse, men noget medarbejderne allerede er klar over. Derfor skal man være åben om situationen."

Caroline påpeger flere fordele ved at kommunikere resultaterne fra medarbejderundersøgelser i realtid, også til medarbejderne selv.

"Nogle af vores kunder har meget høj grad af transparens, hvilket ses ud fra resultaterne af spørgsmålet: "Hvordan har du det med at gå på arbejde i dag?". Alle får ejerskab til resultatet, og stemningen på arbejdspladsen bliver i højere grad et fælles ansvar", fortæller Fjellner.

Skab trygge rammer og en fælles retning

Gruppetilhørsforhold er både et grundlæggende behov og en overlevelsesstrategi. Fjellner har set, hvordan tryghed på arbejdspladsen skaber holdånd og forbedrer samarbejdsklimaet.

"Mit andet tip er at skabe tryghed på arbejdspladsen. At medarbejderne føler sig trygge er særligt vigtigt i organisationer, der gennemgår store forandringer. Frygt gør det sværere at sige, hvad man virkelig mener, hvilket øger risikoen i organisationer, der opererer i en kompleks og usikker verden", siger Fjellner.

Hendes tredje tip er at skabe en følelse af retning og fremhæve betydningen af at fremme den store vision for at flytte fokus væk fra de kortsigtede udfordringer i hverdagen.

"De nuværende udfordringer er ofte blot "et bump på vejen." Når tingene bliver ekstra svære, er det vigtigt at få perspektiv på situationen, både på arbejdspladsen og privat. Påmind medarbejderne om, at dette kun er en af mange faser. Påmind dem også om den langsigtede vision og retning, som virksomheden bevæger sig i. Dette er en periode, I vil se tilbage på i fællesskab, og som kan styrke jeres sammenhold."

Husk empati

Empati er det fjerde og sidste tip for at øge engagementet blandt medarbejderne.

"Empati er lederens stærkeste kort og en effektiv genvej til at sikre relevant kommunikation. Det er enkelt i teorien, men svært i praksis. Når det er svært på arbejdspladsen, skal du prøve at sætte dig i medarbejdernes sted. Hvordan oplever de situationen? Hvad bekymrer dem? Hvad savner de? Hvad drømmer de om?

Hvis en leder virkelig forstår medarbejdernes situation, vil det gøre det nemmere at prioritere foranstaltninger til at øge engagementet. Dette er noget, jeg anbefaler alle ledere at gøre", afslutter Fjellner.

4 tips til at motivere medarbejdere i svære tider:

  1. Bring frustration og utilfredshed frem i lyset. Manglende gennemsigtighed skaber mistillid.
  2. Gruppetilhørsforhold er både et grundlæggende behov og en overlevelsesstrategi. Tryghed på arbejdspladsen skaber holdånd og forbedrer samarbejdsklimaet.
  3. Skab en følelse af retning og fremhæv betydningen af at fremme den store vision for at flytte fokus væk fra de kortsigtede udfordringer. Påmind medarbejderne om, at dette kun er en af mange faser.
  4. Det vigtigste en leder kan gøre er at sætte sig i medarbejdernes sted og forstå deres følelser og situation.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: