Den gode samtale med en underpræsterende medarbejder

Hvordan bør du som leder gribe det an, når du skal have en samtale med en medarbejder, der ikke leverer i overensstemmelse med forventningerne? I denne artikel får du gode råd og tips til, hvad du bør sige og gøre.
mandag den 6. juni 2022
Lesetid: 2 Minutter

Denne type samtale vil mange opleve som vanskelig og i denne artikel har vi samlet gode råd vedrørende forberedelse, gennemførelse, dokumentation og opfølgning på sådan en udfordrende samtale.

Vær forstående, men tydelig 

I denne specifikke samtale med en medarbejder, der underpræsterer, er det særligt vigtigt at overveje, hvordan du som leder nærmer dig problemet.

Det er vigtigt at huske, at i dette tilfælde, i modsætning til situationer hvor en medarbejder har en uønsket adfærd, drejer det sig om en person, der måske gør sit bedste, men simpelthen ikke lykkes.

Som leder bør du derfor være forstående og empatisk, men samtidig tydelig om, at vedkommende ikke kan fortsætte på denne måde i længden. Det er vigtigt at få medarbejderen til at forstå problemet og finde ud af, hvad de har brug for af hjælp, samt hvordan du som leder kan bidrage.

Brug samtalen til at finde årsagen 

Det er godt at starte med at spørge medarbejderen, hvordan de selv vurderer deres præstation. Måske er de tilfredse med, hvad de leverer? I så fald er det vigtigt at gøre det klart, at du som leder oplever, at præstationen ikke lever op til forventningerne, og eventuelt vise dokumentation for dette.

Det er også muligt, at medarbejderen fortæller, at det faktisk ikke går så godt, og at de også selv føler, at de har svært ved at levere, hvad der forventes af dem.

Uanset hvordan medarbejderen reagerer, er det vigtigste, at du som leder og medarbejderen sammen finder årsagen til problemet og arbejder på tiltag, der kan hjælpe med at nå målene.

Ligesom med andre samtaler med medarbejdere er det også her afgørende at sørge for en grundig dokumentation af samtalen.

Opfølgningsplan for medarbejdere, der underpræsterer 

Det er vigtigt at give medarbejderen mulighed for at forbedre sig, derfor anbefales det at udarbejde en opfølgningsplan efter den første samtale.

I en sådan opfølgningsplan bør det fremgå:

  • Hvad problemet er.
  • Hvad der skal forbedres.
  • Hvilke tiltag der skal gennemføres, og hvem der har ansvaret for dem.
  • Tidspunkt for ny evaluering.
  • Underskrift fra begge parter.

Dette kan hjælpe med at reducere risikoen for underpræstation:

  • Definer en klar og tydelig jobbeskrivelse.
  • Tilbyd en god introduktion og oplæringsperiode.
  • Brug prøveperioden aktivt og hold regelmæssige opfølgningssamtaler med medarbejderen.
  • Vær tæt på og støt medarbejderen.
  • Giv medarbejderen de nødvendige redskaber til at udføre jobbet.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: