Engagement og motivation i svære tider - 4 tips til, hvordan du lykkes

I usikre tider kan det være svært at fastholde medarbejdernes engagement, men det er også nu, at det er vigtigere end nogensinde, siger Caroline Fjellner, Chief Product Officer og stifter af &frankly. Her får du Carolines 4 bedste råd til, hvordan du motiverer dine medarbejdere, når virksomheden går en udfordrende periode i møde.
onsdag den 26. oktober 2022
Lesetid: 2 Minutter
Caroline Fjellner

I tider med usikkerhed og usikkerhed smøger vi gerne ærmerne op og fokuserer på det daglige arbejde for at komme os igennem den hårde periode. Så glemmer vi let at kigge op og reflektere over, hvad der engagerer og motiverer vores medarbejdere til deres arbejde.

- Vi har en model i &frankly til at måle engagement, der består af 7 forskellige faktorer, siger Caroline Fjellner, Chief Product Officer og grundlægger af &frankly. Uanset hvilke af disse faktorer man ser på, kan man se, at de bliver påvirket, når omstændighederne er svære.

Eksterne eller interne udfordringer betyder ofte en stor forandringsrejse for organisationen, som naturligvis påvirker alle, der arbejder der. Derfor er det særligt vigtigt at se fremad og afklare virksomhedens mål – og hvor engagerede medarbejdere også er en vigtig nøgle til succes!

Caroline Fjellners 4 tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere i svære tider:

Transparens

Det kan være svært at dele dårlige resultater eller videregive kritik. Men ved at være åben omkring de udfordringer, du står over for, opbygger du tillid mellem dig og dine medarbejdere. Du giver dem også mulighed for at være med og give nye og kreative løsninger på problemerne. På den måde føler alle, at de deltager og har et medansvar – hvilket er godt for motivationen!

Tryghed

Når en organisation er under forandring, er det vigtigt, at medarbejderne føler sig trygge. Tryghed giver en stærk følelse af samarbejde og et sundt arbejdsklima. Vi mennesker har et stort behov for at føle gruppetilhørsforhold, især i usikre tider.

Retning

Mind dine medarbejdere om, at det kun er en fase, og fokuser på at fremhæve den længere vision om, hvor I skal hen. En dag vil I være i stand til at se tilbage på dette og reflektere over de erfaringer, I har lært.

Empati

Empati er et af vores stærkeste kort som leder. Når det bliver hårdt, så bør du turde stoppe op og tænke over, hvad dine medarbejdere går igennem. Hvordan oplever de situationen? Hvad er de bange for? At sætte dig ind i medarbejderens situation vil hjælpe dig med at prioritere initiativer for at øge engagementet.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: