- Engagementet burde være lige så interessant som aktiekursen!
- Medarbejdere, der har det godt, præsterer bedre og mere. Værdierne skabes, når teamet er samlet, og det er lykkedes at skabe trivsel og motivation, siger Ulrika Rosén, HR Business Partner hos Simployer.
Tal fra en global rapport fra Gallup viser, at engagerede og motiverede medarbejdere øger produktiviteten med 17 %, øger salget med 20 % og produktiviteten stiger 21 %. Noget som også kan ses i Simployers egne tal. Alt sammen en god grund til at være mindst lige så interesseret i at måle engagement som at følge aktiekursen.
HR – en forretningskritisk ressource
- Man kan måle resultatet af at have motiverede medarbejdere på bundlinjen. Det fokuserede arbejde med at reducere personaleomsætningen og maksimere engagementet er et linje- og ledelsesansvar, men HR spiller en afgørende rolle for at skabe forudsætningerne for at lykkes med dette, siger Ulrika Rosén.
I samme undersøgelse angiver mere end 85 % af de adspurgte medarbejdere, at de ikke er motiverede nok til at yde deres bedste på arbejdet. De negative konsekvenser af dette påvirker ikke kun medarbejdere og arbejdsgivere - den lave motivation påvirker også virksomhedens økonomiske vækst.
Dette understreger, hvor vigtigt det er, at både topledere og ledelse fokuserer mere på at opbygge engagement og motivation. I dag er langt de fleste virksomheder helt afhængige af medarbejderne; virksomhedens vigtigste aktiv. Det betyder, at dem som investerer i virksomheder, reelt investerer i mennesker.
Regelmæssig måling af engagement er nøglen
Engagement på arbejdspladsen bidrager til færre opsigelser, reduceret sygefravær og øget produktivitet. Men vi motiveres af forskellige ting. Derfor skal målingerne af engagementet være så konkrete som muligt og udføres regelmæssigt.
- Man skal ikke bombardere medarbejderne med medarbejderundersøgelser, men en stor undersøgelse en gang om året er alt for passiv. En god model kunne være en mindre omfattende undersøgelse hver måned ud over den årlige medarbejderundersøgelse, siger Ulrika Rosén.
- Resultatrapportering bør ikke være den eneste metode til at måle medarbejdernes præstationer. Fokuser i stedet på at skabe et motiverende og engagerende arbejdsmiljø, hvor medarbejderne kan nå deres fulde potentiale og dermed bedre resultater. At fokusere på medarbejderoplevelsen er mindst lige så vigtigt som at fokusere på kundeoplevelsen for at nå vores mål, ikke mindst for at undgå at miste medarbejdere til konkurrenterne, slutter Ulrika Rosén.
Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev
Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐
Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!