God råd til at løse samarbejdsproblemer på arbejdet

De fleste arbejdspladser oplever fra tid til anden udfordringer med samarbejdet. Sådan er det, når mennesker arbejder sammen. Det vigtige er, at samarbejdsproblemer, små eller store, hurtigt tages hånd om, så de ikke udvikler sig.
Lise Gro AndersenIndholdsproducent
onsdag den 15. februar 2023
Lesetid: 2 Minutter

"Jeg har endnu til gode at høre om en arbejdsplads, hvor alting går godt hele tiden. Med så mange forskellige personligheder, generationer i forskellige livsfaser og forskellig kulturel baggrund vil det til tider være udfordrende at opretholde en god stemning hele tiden", siger Fam Manson, HR- og ledelseskonsulent i Simployer. 

Med mange års erfaring inden for HR-branchen har hun oplevet, at selv små samarbejdsproblemer kan udvikle sig til store konflikter, der har konsekvenser for både arbejdsgiver og arbejdstager.

"Dårligt samarbejde skyldes ofte misforståelser, at folk simpelthen kommunikerer dårligt eller sjældent med hinanden. Selv de mindste uenigheder kan eskalere og potentielt blive skadelige og ødelægge arbejdsopgaver, arbejdsmiljøet, produktiviteten og den generelle trivsel i virksomheden", uddyber hun. 

Samarbejde er nødvendigt 

"Fælles for de fleste arbejdspladser er, at evnen til at arbejde og samarbejde i fællesskab er afgørende. At kolleger har forskellige synspunkter om forskellige emner er sundt, men hvis uenigheden udvikler sig til et samarbejdsproblem eller en konflikt, er det et problem.

Samarbejdsproblemet går i de fleste tilfælde ikke over af sig selv, men kan løses med enkle midler", siger Manson. 

Gode råd tiL at styrke samarbejdet:

1. Prioriter i fællesskab

Samarbejdet bliver ofte dårligere i perioder med stress og når der er travlt. For at opbygge holdånd er det hjælpsomt at prioritere sammen. Tal med teamet om, hvilke opgaver der er vigtige lige nu, og hvilke der kan vente. Tilbyd din hjælp, og sørg for, at medarbejderne kan hjælpe hinanden, hvor det er muligt.

  • Hvilke deadlines er vigtige?
  • Hvorfor er de vigtige?
  • Hvem har brug for støtte?
  • Hvem kan hjælpe?
  • Hvilke udfordringer er der?
  • Hvad kan du gøre for at hjælpe teamet med opgaverne?

2. Inspirer hinanden 

Hvorfor ikke opfordrer dine medarbejdere til at dele både gode og dårlige erfaringer med hinanden? Det giver forståelse for, hvordan kolleger og andre teams arbejder i virksomheden og kan give inspiration til fremtidige projekter. Det skaber også fællesskab på tværs af teams.

Noget så simpelt som at dele tips om bøger eller podcasts inden for dit ekspertområde kan skabe værdi for andre.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: