Hvad er employer branding? 5 grunde til at arbejde med jeres brand som arbejdsgiver

Dit employer brand, eller jeres brand som arbejdsgiver, er jeres organisations opfattelse på arbejdsmarkedet. Man kan sige, at det beskriver, hvem I er, set gennem øjnene hos medarbejdere og eksterne talenter.
mandag den 17. august 2020
Lesetid: 2 Minutter

Employer branding indebærer derfor at arbejde strategisk med at styrke, ændre, forenkle eller forbedre den eksisterende opfattelse, der findes om jer som arbejdsgiver.

Alle organisationer har faktisk et employer brand, uanset om organisationen aktivt arbejder med det eller ej, og uanset om organisationen kan lide det eller ej. Hører I til de organisationer, der i øjeblikket ikke arbejder aktivt med jeres employer brand eller har brug for lidt vejledning på vejen?

Nedenfor kan du læse mere om, hvad employer branding er, og få 5 tips om, hvorfor I bør arbejde med det.

Employer branding og forsyning af talent

Det overordnede mål med employer branding er at lykkes med at tiltrække og fastholde de rette kompetencer i virksomheden. Jeres employer brand er nært beslægtet med det overordnede brand, jeres virksomhedsbrand, da de deler brandplatform og er baseret på samme grundlag. Disse to påvirker derfor hinanden konstant. Et stærkt brand kan således forstærke jeres employer brand, og omvendt. I disse spørgsmål bør I, der arbejder med HR, have et tæt samarbejde med marketing- og/eller kommunikationsafdelingen, da kommunikation, budskaber og markedsføring, der henvender sig til jeres kunder, indirekte også henvender sig til jeres potentielle medarbejdere.

Opfattelsen af jeres employer brand er afgørende for fremtidig forsyning af talent, men at arbejde med employer branding kræver en struktureret og langsigtet tilgang. At ændre arbejdsmarkedets opfattelse kan tage lang tid. 

5 gode grunde til at arbejde med employer branding


1. Få flere og bedre kandidater hurtigere

Ved at arbejde med jeres employer brand øger I mulighederne for at få de rette kandidater, da I bliver mere tydelige om, hvem I er som arbejdsgiver, hvad I tilbyder, og hvilken målgruppe I søger. Dette fører også til lavere rekrutteringsomkostninger.

2. Øg motivationen

Når jeres medarbejdere oplever, at jeres tilbud er attraktivt, og at medarbejderoplevelsen er vigtig, stiger medarbejdernes motivation til at bidrage til organisationen og dens forretning.

3. Reducér tabet af nøglemedarbejdere og talenter

At skabe de rette forventninger og opfylde dem skaber de rigtige betingelser for at fastholde og udvikle organisationens talenter og nøglemedarbejdere.

4. Få medarbejderne til at blive talentspejdere

Et stærkt og attraktivt employer brand kan medvirke til, at medarbejderne bliver ambassadører for jer som arbejdsgiver. De begynder simpelthen at anbefale andre at begynde at arbejde hos jer.

5. Øg lønsomheden

Engagerede medarbejdere bidrager mere til virksomheden. Engagerede medarbejdere præsterer også bedre end utilfredse medarbejdere.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: