Hvordan fastholdes de gode medarbejdere?

At miste dygtige medarbejdere er dyrt for enhver virksomhed. Her får du fem tips til, hvad du som arbejdsgiver bør gøre for at fastholde talenterne.
Fam Camilla Viksand MansonRådgiver HR og ledelse
tirsdag den 19. september 2023
Lesetid: 1 Minutt

1. Lytter til dine medarbejdere

En god leder tager hver enkelt medarbejder seriøst og tager hensyn til forskellige livsfaser og behov. Bliv god til relationsledelse; led på forskellige måder Skab mening i arbejdshverdagen for dine medarbejdere

Gratis webinar 30. april kl. 13

Hvordan arbejder du strategisk med trivsel på arbejdspladsen?

Tilmeld dig

2. Skab muligheder for udvikling og kompetenceudvikling

Find ud af, hvilken retning medarbejderen ønsker at gå. Faglig udvikling behøver ikke være dyrt eller tidskrævende. Facilitér kompetenceoverførsel mellem generationerne. Dette kan opnås gennem mentorordninger, projektgrupper og tværfaglige teams. Månedlige faglige frokoster er både sociale og udviklende.

3. Anvend kompensationsordninger og frynsegoder aktivt

Gør dine medarbejdere opmærksomme på de frynsegoder, der er tilgængelige. Find gerne ud af, hvad de savner, men styr også deres forventninger. Har kompensations- og belønningsordninger den ønskede effekt? Måske kan noget fjernes, og noget nyt tilføjes - få gerne feedback fra medarbejderne. Arbejdstagere ønsker fleksibilitet. Skab ordninger, der imødekommer dette behov.

Husk, at forskellige generationer har forskellige behov. Tør at tænke nyt; tilbyd for eksempel pensionsrådgivning, coaching eller en mentor under forældreorlov. Vær opmærksom på, at ydre faktorer som økonomisk usikkerhed, rentestigninger og høje energipriser kan bekymre de ansatte.

Gratis guide: Lederen, alle vil have

Denne guide giver dig indsigt i tillidsbaseret ledelse, coaching og engagement.
Download gratis guide

4. Læg vægt på information og inddragelse

Involvér alle i den overordnede strategi og forklar, hvorfor de netop er uundværlige for at nå virksomhedens mål. Vis og tal om tal og mål for at skabe motivation til at trække i samme retning. Kommunikation er en lederopgave. Vær transparent, og giv tilstrækkelig og god information.

5. Skab engagement på arbejdspladsen

Tjek pulsen på virksomheden regelmæssigt og træf beslutninger baseret på målingerne. Involver de ansatte i initiativerne. Skab plads til god dialog. Arbejd med virksomhedskultur og trivsel. Det er vigtigere, end du tror.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: