Medarbejderomsætning - en undervurderet omkostning

I tider med besparelser, kan det være klogt at være ekstra opmærksom på dine medarbejdere. Det koster nemlig mange penge, når en medarbejder stopper.
Caroline GottschalckMarketing Coordinator
torsdag den 18. april 2024
Lesetid: 2 Minutter

I hårde økonomiske tider, ønsker mange virksomheder og organisationer at spare penge. Det første, der ofte skæres ned på, er enkle og kortsigtede løsninger, såsom personalegoder eller eksterne aktiviteter. En omkostning, der dog ofte bliver overset, er den, der er forbundet med medarbejderomsætningen. Den kan opfattes som ‘noget, vi alligevel ikke kan gøre noget ved’, men den kan påvirkes mere, end vi tror.

En tidskrævende omkostning

Når en medarbejder stopper, kan omkostningerne være ret store, da der er flere arbejdsprocesser, der påvirkes. Forenklet kan omkostningerne opdeles i fem dele:

  1. Faldende produktion i slutningen: Den, der forlader virksomheden, producerer mindre og er ikke lige så effektiv i slutningen af sin ansættelse.

  2. Kommunikation og forankring: Beslutninger om ny rekruttering kan kræve en intern proces.

  3. Rekruttering og interviewproces: Der bruges tid og ressourcer på kandidatprofilen, annoncering, forberedelse, interviews og opfølgning af potentielle kandidater. Her kan virksomheden få hjælp fra et eksternt rekrutteringsfirma, hvilket også indebærer en omkostning.

  4. Uddannelse og mentorskab: Ledere og kollegaers tid brugt på uddannelse, oplæring og onboarding af den nye medarbejder.

  5. Lavere produktivitet i starten: Det tager tid for den nyansatte at producere lige så meget som en erfaren medarbejder.

Høj medarbejderomsætning kan blive en dyr affære

Den samlede omkostning for medarbejderomsætning kan anslås til at være alt fra tre månedslønninger og op til en årsløn. I rene penge kan det løbe op til omkring en halv million kroner for én medarbejder, der forlader virksomheden. Det varierer selvfølgelig meget fra sag til sag. Mere specialiserede og ansvarsfulde stillinger indebærer højere omkostninger, men som en tommelfingerregel lander vi på ca. en halv million.

Der vil altid være en vis medarbejderomsætning i en organisation, og det behøver ikke være negativt. Det gælder dog om at undgå unødigt tab af kompetence; det som skyldes mangler i kulturen, utilfredsstillende lederskab eller mangler i det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø. Her er der altså store penge at spare.

En ledelse, der tør tage fat i den slags spørgsmål, har meget at vinde, både i form af kompetencer og gennem reducerede omkostninger for hele organisationen. Det er værd at huske på, i en tid med besparelser.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: