Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen

Stress på danske arbejdspladser er et emne, der er blusset op igen de seneste dage. En ny undersøgelse fra HK og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser nemlig, at det koster samfundet 55 miliarder kroner årligt, når stressede medarbejdere arbejder færre timer.
Caroline GottschalckMarketing Coordinator
mandag den 11. marts 2024
Lesetid: 2 Minutter

I TV2.dk artiklen Analyse sætter kroner på udgifterne ved stress – forsker kalder det et "wakeupcall" slår flere eksperter fast, at det er nu, vi skal til at rette et kritisk blik på vores arbejdskulturer og det psykiske arbejdsmiljø. Simployers HR-rådgivere er enige.

Lederens del af ansvaret

Stress er både en personlig og samfundsmæssig udfordring, men arbejdspladsen har også et stort ansvar.

- Psykisk sundhed vedrører os alle, og det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for, at arbejdspladsen er et sted, der forebygger og håndterer psykisk sygdom, siger Karoline Dystebakken, juridisk rådgiver hos Simployer.

Ledere bør derfor lave et overblik over de faktorer, der har indvirkning på psykisk sundhed på netop deres arbejdsplads. Det kan eksempelvis være: Oplevet tidsmæssigt pres, opfattes arbejdet som meningsfuldt, balance mellem arbejde og fritid og lignende.

- Det er først, når du som leder har skaffet dig overblikket, at du kan se, hvor skoen trykker i virksomheden eller hos den enkelte medarbejder, og se på, hvad man kan gøre ved det. Målet er, at arbejdspladsen skal være sundhedsfremmende, siger Dystebakken.

Gratis guide: Stress på arbejdet

Guiden her hjælper HR med at kortlægge, opdage og håndtere stress i virksomheden og hos dig selv.
Download gratis guide

En sund arbejdsplads

Det er ikke kun en stor fordel for medarbejderen at tilbringe størstedelen af hverdagen på en sund arbejdsplads. Medarbejderens trivsel har også indflydelse på det arbejde, de leverer. 

- Trivsel har en direkte indflydelse på, hvilken kvalitet en medarbejder leverer på arbejdet. Tilfredse medarbejdere har en tendens til at være mere engagerede, motiverede og dedikerede i deres job. Det siger sig selv, at det er økonomisk gavnligt for virksomheden, siger Simployers HR-rådgiver Fam Manson.

Trivsel på arbejdspladsen er med andre ord en win-win-situation for både arbejdsgiver og arbejdstager.

- Det handler ganske enkelt om at føle sig godt tilpas på arbejdet. Det indebærer at være i overskud både fysisk og mentalt, at du har arbejdsopgaver, du trives med, og har gode relationer til dem, du arbejder sammen med, siger Manson.

Fire råd til at håndtere og forebygge stress

Hvis du oplever, at dine medarbejdere udviser stresssymptomer, er det vigtigt, at du som leder tager det alvorligt og handler. Samtidig er det vigtigt, at du er med til at forebygge stress på jeres arbejdsplads.

  1. Vær lydhør - Snak med dine ansatte om deres arbejdsbelastning. Hjælp med at prioritere, når opgavelisten bliver for lang. Og giv medarbejdere med stort ansvar et tilsvarende stort mandat til at gennemføre sine opgaver.

  2. Giv plads til bevægelse - Fysisk aktivitet har forebyggende effekt på stress og er derfor en god investering i din forebyggende indsats.

  3. Opfordr til at holde pauser og socialt samvær på arbejdspladsen - Tag initiativ til fælles, sociale aktiviteter, der bidrager til gode relationer, kommunikation og pauser. Og gør gerne målet med aktiviteten tydelig

  4. Tag stressproblemer alvorligt - Udviser din medarbejder stresssymptomer, så handl hurtigt, aflast medarbejderen og sørg for at vedkommende får hjælp. Husk at stress er menneskeligt og ikke skamfuldt

Få mere viden i guiden: Stress på arbejdet 

Gratis webinar 30. april kl. 13

Hvordan arbejder du strategisk med trivsel på arbejdspladsen?

Tilmeld dig

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: