Rituals

- Kulturen kan mærkes i hjertet

Når medarbejderne har det godt, kan det ses i salget. - Så tallene er sorte, siger Emelie Gyllner, HR-chef i Rituals. Læs hvordan Rituals opbygger en kultur, hvor medarbejderne støtter hinanden, og hvor engagement og produktivitet går hånd i hånd.

"Showerfoam"

– Vent, jeg henter lige en shower gel.

Emelie Gyllner tager en luksuriøs aluminiumsflaske ned fra hylden. Vi sidder i et af mødelokalerne på Rituals kontor i Stockholm. Det dufter godt herinde.

Jeg er her for at finde ud af, hvordan Rituals arbejder med engagement og kultur. Jeg ved ikke, hvad en shower gel har med det hele at gøre. Men når det kommer til kulturskabelse og medarbejderengagement, så overlader Rituals ikke meget til tilfældighederne. Alt hænger sammen. Fra ledelsens værdier til hvordan medarbejderne behandler kunderne i butikkerne.

Internt kaldes denne røde tråd for 'skum' (foam) og er et akronym, som guider hvordan værdierne kan blive til konkrete adfærd.

Emelie Gyllner, HR-chef for Rituals i Norden, forklarer:

FOAM

F = Frontline obsession.
Det betyder, at det er i butikkerne, det sker. Kunderne kommer altid først. Vores kundefokus er utrolig vigtigt.

O = Ownership
Alle medarbejdere tager stort ejerskab over deres arbejde og har mandat til at bringe virksomheden videre med eget initiativ.

A = Aim big, act small
Vi bør altid sigte stort, men aldrig gøre tingene komplicerede.

M = Make the connection
Relationer er helt centrale for os. Vi skal altid lytte til dem omkring os, og vi taler med hinanden, ikke om hinanden.

Kultur for hurtig vækst

I en organisation med et stærkt vækstfokus går tingene ofte hurtigt. Og så følger rutiner, processer eller systemer ikke altid med. Rituals rejse er ingen undtagelse. Men ifølge Emelie Gyllner er tingene blandt andet lykkedes takket være ejerne.

- Der er en ’founders mentality’ hos os, hvor stifterne stadig er aktive i virksomheden. Det har været ekstremt vigtigt, at vi voksede både hurtigt og bæredygtigt. Den primære årsag til, at det har været muligt, er vores kultur. Selv når tingene går så hurtigt, er der ingen usikkerhed. Alle skal kunne være sig selv og være parate til at tage initiativ. Psykologisk tryghed er essentiel. Det arbejder vi meget på, fortæller Emelie Gyllner.

 Kan du sætte ord på jeres kultur?

- Man kan mærke det i hjertet. Vi løfter hinanden op.

Emelie Gyllner har arbejdet hos Rituals i syv år og føler både taknemmelighed og stor passion for sit job. Hun ser sine kolleger som et fællesskab, hvor folk står op for hinanden og kan grine af sig selv. Hun påpeger samtidig, at de elsker at konkurrere. Både mod andre lande og regioner, men også lokalt. I hvert fald nogle gange.

- Vi kan ikke have en normal pakkeleg her på kontoret. Det bliver kaos, siger hun og griner.

Trivsel er en hjørnesten i alt arbejde med engagement. Hvis du ikke har det godt, er det svært at være engageret i dit job. Hos Rituals er mental sundhed helt afgørende.

- Vi lever af sundhed. Og når vores medarbejdere har det godt og er glade, viser det sig i salget. For uanset om kunden er glad, sur, ked af det eller stresset, så skal vi være fuldt ud til stede. Både følelsesmæssigt og intellektuelt. Derfor er det vigtigt, at vores medarbejdere har de bedst mulige forudsætninger for at have det godt.

- Vi vil gerne have en bedre forståelse af, hvad det er, der får en bestemt butik til at køre godt. Hvad kan vi lære af netop den butik? Hvad siger dataen? Hvordan har vores medarbejdere det? Det ville vi gerne have styr på.
Emelie Gyllner HR-chef, Rituals

Kører en pulsmåling en gang om måneden

Da Rituals begyndte at arbejde med pulsmålinger via &frankly for omkring tre år siden, var det for at sikre, at de handlede ud fra data og fakta. Ikke på antagelser eller mavefornemmelser.

- Vi vil gerne have en bedre forståelse af, hvad det er, der får en bestemt butik til at køre godt. Hvad kan vi lære af netop den butik? Hvad siger dataen? Hvordan har vores medarbejdere det? Det ville vi gerne have styr på, siger Emelie Gyllner.

Rituals kører en pulsmåling en gang om måneden, og resultaterne følges nøje op på i forskellige niveauer: I ledelsesteamet, på lande- og regionsniveau, i teams i butikkerne og på hovedkontoret. Alle ledere er ansvarlige for at diskutere resultaterne med deres team og udvikle en handlingsplan.

Nogle af de spørgsmål, Rituals stiller deres medarbejdere. Fokus er på mental sundhed, udvikling og kultur. Spørgsmålene er lavet af Rituals selv baseret på &frankly’s skabeloner.

Når det er kræves, så støtter HR-partnere lederne med diskussionerne og forbinder de ”bløde” nøgletal (engagement KPI’er, sygefravær, personaleomsætning) med ”hårde” salgstal.

- Vi ser næsten altid en sammenhæng. Har du et velfungerende, engageret og kompetent team med en god leder, ser salgstallene også gode ud. Og omvendt, siger Emelie Gyllner.

Af alle de spørgsmål, Rituals stiller sine medarbejdere, er der ét, der er ekstra vigtigt.

- Hvordan du trives i din hverdag. Det beskriver så tydeligt vigtigheden af ​​helheden og er stærkt forbundet med engagement og produktivitet. Hvis holdet ikke klarer sig godt, ser vi røde salgstal. Hvis de har det godt, peger det opad.

3 tips til øget engagement

Emelie Gyllner, HR-chef i Rituals Norden, hvad er det vigtigste at fokusere på, når man vil sætte fart på engagementet?

  1. Mental sundhed kommer altid først. Giv medarbejderne de rette betingelser for at have det godt.
  2. Investér massivt i de blødere sider af ledelse. Byg meningsfulde relationer og skab psykologisk tryghed med kontinuerlige team-dialoger.
  3. Find frem til medarbejdernes drive, styrker og lyst til at udvikle sig. Det bringer virksomheden fremad.

Rituals             Knowit             Dustin             Telenor             Swedbank

Om Rituals

Da Rituals åbnede deres første butik i 2000, ønskede grundlæggeren, Raymond Cloosterman, at sætte fokus på holistisk sundhed. Fokus skulle ikke kun være på kroppen, men også på sjælen. Han introducerede 'ritualet' som er selve kittet med forskellige plejende produkter. Kort sagt handler det om at øge velværet ved at øge sindets nærvær. At gøre hverdagens små rutiner til meningsfulde ritualer.

Da SPA-trenden allerede var etableret, blev filosofien modtaget med åbne arme. Og da den første butik slog dørene op i Sverige i 2011, tog det fart med det samme. Indkøbscentre stod i kø for at få en Rituel butik under taget.

www.rituals.com