3 enkle tips til at øge trivslen på arbejdspladsen

Trivsel er alfa og omega for, at dine medarbejdere skal lykkes på arbejdet. - Trives du ikke på arbejdet, er det sværere at præstere, enkelt og ligetil, siger Simployers rådgiver
Caroline GottschalckMarketing Coordinator
onsdag den 14. februar 2024
Lesetid: 2 Minutter

Statistik viser, at op til 50 procent af alle sygemeldinger skyldes psykiske problemer, udbrændthed eller stress. Fokus på trivsel vil derfor være meget lønsomt for alle virksomheder.

– Trivsel har en direkte indflydelse på, hvilken kvalitet en medarbejder leverer på arbejdet. Tilfredse medarbejdere har en tendens til at være mere engagerede, motiverede og dedikerede i deres job. Det siger sig selv, at det er økonomisk gavnligt for virksomheden, siger Simployers HR-rådgiver Fam Manson.

Derudover er trivsel vigtigt for at beholde ansatte - og beholde dem over tid. Arbejdspladser med høj trivsel har lavere medarbejderomsætning, hvilket betyder at virksomheden sparer tid og penge, som ellers ville blive brugt på rekruttering og oplæring af nye medarbejdere.

En win-win-situation

Trivsel på arbejdspladsen er med andre ord en win-win-situation for både arbejdsgiver og arbejdstager.

– Det handler ganske enkelt om at føle sig godt tilpas på arbejdet. Det indebærer at være i overskud både fysisk og mentalt, at du har arbejdsopgaver, du trives med, og har gode relationer til dem, du arbejder sammen med, siger Manson.

Vi tilbringer store dele af vores liv på arbejdspladsen, så hvorfor ikke gøre det til en god oplevelse? 

Gratis guide: Fra feedback til action 

I denne guide kan du læse mere om, hvordan du - med pulsmålinger - skaber konkret forandring ved at øge engagementet.
Download din gratis guide 

Forslag til tiltag, når trivslen er lav


Vær opmærksom

Du bør altid være opmærksom på, hvordan dit team har det. Det er en selvfølge at spørge, hvordan folk har det. Men det sker ofte i forbifarten, og derfor svarer mange ikke helt ærligt. Afsæt lidt tid hver dag til at reflektere over, om nogen i dit team viser tegn på ikke at have det godt. Hvis der er nogle, der ikke ser ud til at have det godt, bør du aftale et møde med vedkommende for at tale om situationen og forsøge at finde en løsning.

Vis forståelse

Det er altid vigtigt at vise empati og forståelse. Alle i teamet har forskellige forudsætninger for at lykkes med arbejdet og for at præstere bedst muligt. Hvis du lytter og giver teamet de værktøjer og støtte, de har brug for, øger du sandsynligheden for, at trivslen stiger.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet reducerer stress og øger velvære. For mange er det dog svært at afsætte tid til fysisk aktivitet i løbet af arbejdsugen. Som leder kan du hjælpe dine medarbejdere med at komme i gang ved at tilbyde tid og sted til sundhedsfremmende aktiviteter. 

Book demo til engagement-værktøj i dag

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: