Medarbejderengagement: En afgørende faktor for organisatorisk succes
Engagement handler ikke kun om trivsel
I følge Simployer Danmarks Head of Internationalisation, Thomas Jankowski Nielsen, er der mange parametre, udover over trivsel, der kendetegner en engageret medarbejder:
– Engagerede medarbejdere spreder god stemning blandt kollegaer. De vokser og udvikler sig med organisationen og er ambassadører, der styrker virksomhedens employer brand.
Medarbejderengagement er ikke statisk. Det både kan og vil ændre sig løbende. Derfor er det afgørende at holde øje med jeres menneskelige kapital.
– Engagement-målinger er ikke et nice-to-have, det er et need-to-have, understreger han.
Hvad er aktiekursen på dine medarbejdere?
Forestil dig, at du har investeret i en stor mængde aktier. Hvor ofte ville du holde øje med aktiernes udvikling?
– Medarbejderne er dine aktier organisatorisk set. I en verden, der forandrer sig hurtigt, er det vigtigt at tage pulsen på medarbejderengagementet flere gange årligt, så du kan få den rette indsigt og handle i tide. Det er forældet og passivt kun at måle medarbejderes engagement én gang årligt, forklarer Nielsen.
Gratis guide: De 9 mest stillede spørgsmål om engagement
Hvordan ved jeg, om vi har et højt engagement? Hvad er de typiske faldgruber, når man vil øge engagementet? Download gratis guide
Hvordan opnår du indsigt?
I følge Nielsen, er gode teknologiske værktøjer afgørende for at indhente den rette data og indsigt i dine medarbejderes engagement:
– Gode teknologiske løsninger skaber gode data, der giver god indsigt - og indsigt er vigtigt! Men den er ikke meget værd, hvis du ikke handler på den.
Et godt målingsværktøj skal kunne:
- Bidrage til høje responsrater
- Levere prædefinerede pakkeløsninger, så en måling nemt kan igangsættes
- Tilpasse målinger til relevante situationer i netop jeres virksomhed
Fra indsigt til handling
Anvend din indsigt til at se sammenhænge. Hvilken påvirkning har engagementet for eksempel på jeres medarbejderes sygefravær og vilje til forandring?
– Sammenhængene er afgørende for, at I kan igangsætte de rette tiltag, der vil skabe de resultater, I har brug for i jeres organisation. Medarbejderengagement er ikke bare en HR trend - men en afgørende faktor for organisationers succes, afslutter Nielsen.
Hvilke resultater kan du opnå?
Med de rette tiltag er det bl.a. muligt at opnå:
- 20% højere salg
- 40-81% lavere fravær
- 10% højere kundetilfredshed
Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev
Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐
Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!