Situationsbestemt ledelse - sådan fungerer det!

Situationsbestemt ledelse har længe været et buzzword inden for HR, men nu er det mere relevant end nogensinde. I et stadigt foranderligt samfund kræves det, at ledere hurtigt kan tilpasse deres måde at arbejde på til både deres medarbejderes og organisationens nye virkelighed. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis, og hvad er fordele og ulemper ved denne type ledelse?
Sandra DanielssonCreative copywriter
onsdag den 19. april 2023
Lesetid: 2 Minutter

En leder, der anvender situationsbestemt ledelse, er en leder, der hurtigt kan tilpasse sin ledelsesstil og sine metoder ud fra forskellige medarbejderes situation, og hvordan den ændrer sig. Grundmodellen blev udviklet i 1960'erne af Paul Hersey og Ken Blanchard og er i dag også en af ​​de mest brugte i verden.

At ændre dit lederskab efter dine medarbejderes individuelle behov betyder, at du først skal vurdere situationen og medarbejderen og derefter skifte til den stil, der passer til netop den person. Fra dette perspektiv er den ultimative leder den, der har fleksibiliteten til at skifte mellem, hvor meget støtte eller kontrol, der er behov for på et givent tidspunkt.

Hvorfor situationsbestemt ledelse?

Hver medarbejder er unik og har derfor brug for forskellige egenskaber hos deres leder – for eksempel kan en ny medarbejder have brug for mere støtte end en, der er garvet og har været i organisationen i længere tid. Derfor bør lederen styre hver enkelt medarbejder separat og ikke anvende en-til-en samme ledelsesstil til alle i teamet. Der kræves i stedet fleksibilitet for at kunne give medarbejderen det, der skal til, så han eller hun kan præstere og udvikle sig bedst muligt.

Gratis guide: Lederen, alle vil have

Denne guide giver dig indsigt i tillidsbaseret ledelse, coaching og engagement.
Download gratis guide

Ulemper og udfordringer ved situationsbestemt ledelse

Selvom ideen om situationsbestemt ledelse er velkendt, har den fået kritik for, om den også rent faktisk virker i praksis. Kritikerne argumenterer for, at det stiller for høje krav til lederne, og at de bedst ved, hvad de skal gøre på et givet tidspunkt. Synspunktet om, at ledere er dem, der skal vide alt og have alle svarene, er lidt forældet i dag. Ledelse er en færdighed som er under konstant udvikling, og ikke en rigid størrelse.

Man skal også passe på risikoen for, at det udvikler medarbejdere, der er for afhængige af deres ledere og dermed giver lederen et for stort ansvar for hver enkelt medarbejder – hvilket kan give en for høj arbejdsbyrde til lederen.

Situationsbestemt ledelse i nutidens arbejdsklima

Mange i dag er enige om teoriens grundlæggende budskab om at huske på, at hver enkelt medarbejders situation er unik og kan have behov for forskellige former for støtte afhængig af de udfordringer, de står overfor. Denne form for ledelse udfordrer dig som leder til at arbejde mere agilt, hvilket er en værdifuld kompetence i nutidens stadigt skiftende arbejdsklima.

Hold dig opdateret med vores gratis nyhedsbrev

Rise & Shine-nyhedsbrevet er for HR og ledere, der vil frigøre det fulde potentiale i deres medarbejdere. ⭐

Udfyld formularen nedenfor, og modtag Rise & Shine!

Del siden: