Delogue

Øger selskabets værdi ved at dokumentere HR

Jakob Lunøe kan ikke forestille sig at vende tilbage til en virkelighed, hvor han udelukkende vurderer ledelse baseret på mavefornemmelse.

Lunøe mener, at deres virksomhed er et tocifret millionbeløb mere værd, fordi de kan dokumentere HR-nøgletal som eNPS og medarbejderengagement - ved hjælp af værktøj fra Simployer. 

– Transformationen af medarbejderengagement, altså skiftet fra at være en valgfri faktor til at være en afgørende, har revolutioneret HR. Det har udstyret os med uvurderlige data-drevne indsigter og strategisk viden.

– I platformen er det heatmaps, så man kan se, at det blinker gult, når et team ikke længere vil anbefale deres venner at arbejde her. Så kan jeg dykke ned og se, hvad er årsagen til, at scoren er faldet. Er det stress, dårlige beslutninger, forskelsbehandling? Det er enormt vigtigt! Mister jeg 2-3 stykker i et team, koster det millionbeløb at genbesætte nye medarbejdere. Så værdien af at vide og kunne se det løbende er kæmpestor - også for ledelsen. 

- Det er vigtigt for mig at kunne følge synspunkter på strategiændringer og ledelsen med et talmæssigt grundlag og ikke bare gut feeling. Virksomheder, som vores, er et tocifret millionbeløb mindre værd, hvis vi ikke har styr på og kan dokumentere disse ting.
Jakob Lunøe CEO i Delogue PLM

- Mange af dem, der siger op i virksomheder, siger, at de forlader dem på grund af deres ledere. Det er en kæmpe faktor at have en god leder, det overstiger både bonus og løn, og det er også afgørende, når man ansætter nye medarbejdere.

Lunøe følger med på responsraten på målingerne, og sender gerne en påmindelse i chatten, hvis han synes, at flere bør svare.

– Vi har et team i Indien, der har over 90 procent responsrate. Vi kører spørgsmål hver måned. Det indiske team synes, at det har været fantastiskt godt, at det bare er en mobilapp, så det er superlet at svare. Der er næsten lidt gamification over det, i stedet for noget kedeligt multiple choice med 70 spørgsmål. Systemet er lækkert, og det betyder faktisk noget i forhold til anvendelsen.

– Det hele kommer an på brugeroplevelsen (UX). En uge, overvejede vi at købe en konkurrerende løsning. Så så vi, hvor brugervenlig &frankly-platformen var, og vi besluttede os for at gå med Simployer. 

Lunøe kan også lide at bruge systemet til at oprette pulsmålinger med nogle målrettede spørgsmål om strategiændringer.

– Det er dejligt at kunne gøre det, uden at det skal være et kæmpe projekt. Det er bare at gå ind og vælge nogle spørgsmål og sende det afsted, og så får man ret hurtigt en måling tilbage på: Hvad har folk faktisk fået ud af det her? Hvad synes de er rigtigt og forkert? Og hvordan tager de det? 

Lunøe anbefaler ledere at finde deres afdelingsresultater frem, så de kan benchmarke tallene mod andre og vise de anonymiserede resultater på teammøder.

– Over tid bliver det også en vane, hvor medarbejderne selv efterspørger responsen. Det at tale om resultaterne og få medarbejderne i tale kan løse nogle konflikter, som ellers godt kunne ligge og ulme i relativt lang tid. Det er noget, som kan vokse sig stort over tid, hvis man ikke gør noget ved det. Man kan lave så gode surveys, som man har lyst til, men hvis man ikke gør noget ved det, så er det jo altså spildte kræfter.

Rituals             Knowit             Dustin             Telenor             Swedbank

Om Delogue PLM

Delogue PLM er en online platform til produktudvikling inden for modeindustrien. Med Delogue PLM kan brands indsamle alle produktdata, administrere projekter og kommunikere med deres teams og leverandører. Delogues vision er at gøre produktudvikling og design mere kreativt, sikkert og fejlfrit ved at forbinde både brand og leverandør i hver fase af processen. Delogue PLM blev grundlagt i 2011, og i dag bruges platformen i mere end 60 lande.

www.delogue.com